Monday 27 May 2013

8 ARTIS KOREA YANG MATI KERANA MEMBUNUH DIRI

Walaupun cantik dan terkenal, artis2 ini tidak mendapat kegembiraan yang sepatutnya. Mereka memilih untuk mengakhiri hayat dengan membunuh diri sendiri. Berikut adalah 8 orang artis terkenal Korea Selatan yang mati muda kerana membunuh diri.


1) Jung Da Bin
Dia telah ditemui tergantung bilik apartment kekasihnya di Seoul. Kekasihnya menemui Jung dengan tali yang terlilit di lehernya. Peristiwa itu terjadi pada 10 Februari 2007

Tiada catatan yang ditemui. Tapi menurut blog nya, dia mengalami tekanan yang melampau. Berikut adalah kata2 mendiang sebelum ditemui mati
'semuanya sangat lengkap. saya marah tanpa sebab dan merasa saya akan gila. ini sangat menyakitkan. saya merasa sakit dan kepala saya sangat sakit hingga membuatkan saya menangis. saya seperti budak dan merasa saya telah kehilangan diri saya. di saat yang sama saya mendapat teguran. saya merasa tenang. tuhan sangat menyintai saya. tuhan membuat saya rasa penting dan memberi kekuatan kepada saya. dia mengangkat saya dan berkata saya akan baik baik saja. saya akan baik baik saja'

2) Lee Eun Joo
 Artis ini ditemui mati membunuh diri di apartment nya di Bundang Korea Selatan pada 25 Februari 2005 pada usia 24 tahun. Yang lebih memilukan mendiang membunuh diri setelah beberapa hari graduate dari Universiti Dankook.
Lee meninggal dengan cara memotong tangannya dan menggantung diri. Keluarga nya menyatakan bahawa punca kematian adlah kerana tekanan yang melampau dan gangguan mental. Selama ini artis itu mengalami imsomnia setelah membintangi adegan begil di ' The Scarlett Letter'
Sebelum meninggal dia sempat meberi pesan untuk ibunya dengan menggunakan darahnya sendiri.
'mama, saya minta maaf dan saya meyayangi kamu. saya ingin melakukan banyak hal. walaupun saya hidup, saya merasa tidak hidup. saya tidak mahu mengecewakan diri sendiri lagi. seronok punyai banyak wang. saya ingin mempunyai wang yang banyak'
Jenazah Lee telah dikremasi dan disimpan di ruangan bernama Goyang. Ratusan aktress dan aktor Korea datang menziarahi tempat persemadian terakhirnya.

3)U ;Nee 
Pada Januari 2007 Korea Selatan telah dikejutkan dengan kematian penyanyi dan pelakon terkenal yang menggantung dirinya di rumah nya di Seo-Gu. Ibunya mengatakan bahawa mendiang mengalami tekanan yang teramat sangat. Dia juga menderita di atas populariti yang di raihnya dan masalah peribadinya yang lain. Sebelum itu juga dia telahpun mengambil ubat-ubatan.

4)Woo Seong Yoon
Peristiwa ini sangat mengejutkan seluruh warga Korea kerana Woon mati disaat fenomena bunuh diri sedang hangat diperkatakan yang berlaku dalam kalangan artis. Dia telah tewas dengan dirinya sendiri pada usia 24 tahun.
Mendiang membunuh diri dengan cara menggantung diri di atas almari nya pada 27 April 2009. Penyebab kematiannya di katakan akibat tekanan perasaan yang melampau dan berpanjangan. Keluarganya memberitahu bahawa mendiang baru saja menjalani rawatan di hospital atas masalah tekanan tersebut namun Woon tidak sanggup lagi menghadapi tekanan dan mengambil keputusan yang drastik.

5)Jang Ja Yeon
Kematian aktress cantik ini sangat mengejutkan dunia hiburan Korea. Maklum saja, dia merupakan pendatang baru di dunia hiburan Korea tapi sudahpun tewas lalu membunuh dirinya di rumahnya. Bukan kematiannya yang menjadi isu besar tapi mendiang telah mengaitkan nama beberapa orang besar yang menyebabkan dia mengambil keputusan membunuh diri.
Dalam 7 catatan yang ditulis oleh bintang drama bersiri Boys Over Flower itu mengatakan betapa kejamnya dunia hiburan negara tersebut. Dia telah dipaksa menjadi hamba seks oleh orang2 kaya di sana semata-mata untuk menjamin kedudukannya sebagai artis terkenal.
Jang terkenal kerana menjadi bintang iklan. Semasa kematiannya, dia sedang menunggu 2 lagi filemnya untuk dipasarkan. Hampir 7juta peminat telah melayari laman web mendiang setelah kematiannya pada 7 Mac 2009

6)Park Yong Ha
Pelakon drama Winter Sonata ini telah menggantung dirinya dengan menggunakan kabel camcorder di rumahnya pada 30 Jun 2010. Park 32 membunuh diri kerana tidak tahan melihat ayahnya tenat di serang penyakit kanser perut. Park sangat sayangkan ayahnya dan merasa bersalah atas penyakit yang dihidapi oleh ayahnya. Park juga telah merawat ayahnya ketika sakit dengan berehat daripada kerjayanya yang sedang bersinar.

7)Song Ji Seon
Song meninggal pada 23 Mei 2011 setelah terjun dari tingkat 19 apartmentnya di Seoul. Sebelum terjun Song sempat twitt di laman twitter nya agar polis segera bergegas ke apartment nya tapi kemudian dia memadam statusnya itu. Setelah di selidiki Song membunuh diri kerana cinta. Dia mengaku mempunyai skandal asmara dengan pemain besbol , Im Taehoon. Namun Im menafikan dan menyebabkan Song sakit hati. Selepas kematian Song, Im telah dikecam hebat oleh peminat Song dan orang ramai

8)Chae Dong Ha
Chae telah ditemui mati di kediamannya pada 27 Mei 2011. Bekas ahli SG Wannabe ini membunuh diri kerana tertekan akibat kematian pengurusnya 2 tahun lalu kerana terhidu gas di sebuah bilik.
Chae telah menulis pesanan kepada pengurusnya yang berbunyi
'ini lah saat yang paling indah dalam hidupku yang lebih menarik dari ciuman pertama. pengurus pertamaku, rakan ku dan saudaraku. pada saat aku bertemu orang itu, aku telah menerima seluruh isi dunia. namun pada 9 Jun 2009 ia telah tiada. setengah hatiku masih hilang.masih. Hyung, anda harus bahagia oke? janji padaku bahawa anda akan bahagia........'

No comments:

Post a Comment